🇪🇺 Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.
LISTA KIN
Białystok – Kino Forum
Bielsko-Biała – Cinema City
Bydgoszcz – Cinema City
Czechowice-Dziedzice – Kino Świt
Częstochowa – Cinema City Wolność
Dąbrowa Górnicza – Kino Kadr
Elbląg – Kino Światowid
Gdańsk – Kino Żak, Kino Kameralne Cafe
Gdynia – Gdyńskie Centrum Filmowe
Gliwice – Cinema City
Katowice – Cinema City Silesia, Cinema City Punkt 44, Kino Światowid
Kraków – Cinema City Bonarka, Kino Mikro, Kino Kika
Lublin – Cinema City Felicity, Cinema City Plaza
Łódź – Cinema City Manufaktura, Kino Charlie, Kino NCKF
Olsztyn – Kino Awangarda 2
Poznań – Cinema City Plaza, Cinema City Kinepolis, Kino Pałacowe, Kino Malta
Rzeszów – Kino Zorza
Toruń – Cinema City Czerwona Droga
Wałbrzych – Cinema City
Warszawa – Cinema City Arkadia, Cinema City Mokotów, Cinema City Janki, Cinema City Promenada, Cinema City Białołęka, Cinema City Bemowo, Cinema City Sadyba, Kino Atlantic, Kino Elektronik, Kino Amondo, Kinokawiarnia Stacja Falenica, Kino Praha
Wrocław – Cinema City Wroclavia, Cinema City Korona, Kino Nowe Horyzonty
reż. Stéphan Castang
polska premiera: 23 lutego 2024 roku
czas trwania: 108 min.
Vincent (Karim Leklou) musi umrzeć, choć nikt za bardzo nie wie dlaczego. Jeszcze przed chwilą był wcieleniem przeciętności – pracował w korporacji, umawiał się na randki z Tindera, mieszkał w normalnym mieszkaniu i chodził na piwo z kumplami. Pewnego dnia zostaje jednak zaatakowany w pracy przez stażystę, który po całym zajściu nie jest w stanie powiedzieć nic o swojej motywacji. Kolejnego dnia Vincenta próbuje zabić ktoś inny. A kolejnego inny. Główny bohater postanawia sprawdzić, dlaczego nagle stał się wrogiem publicznym numer jeden. W rozwiązaniu zagadki pomaga mu tajemnicza kelnerka (Vimala Pons) i pies Sułtan.
W swoim pełnometrażowym debiucie – zgrabnie łączącym thriller, kino apokaliptyczne i czarną komedię – Stéphan Castang stawia pytania o źródła przemocy i metody funkcjonowania społecznego przyzwolenia na nią. Udaje mu się przy tym uzyskać nieoczekiwany efekt: oto thriller, w którym to my – widzowie – jesteśmy czarnymi charakterami. A ponieważ świetny pomysł wyjściowy wspierają tu doskonałe zdjęcia Manuela Dacosse, trudno się dziwić, że „Vincent musi umrzeć” był jednym z najchętniej dyskutowanych filmów tegorocznego festiwalu w Cannes. I przy okazji filmem, o którym natychmiast po seanse chce się rozmawiać.
Reżyseria: Stéphan Castang
Scenariusz: Mathieu Naert
Występują: Karim Leklou, Vimala Pons, François Chattot, Jean-Rémi Chaize